Dali - Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Ton & Patricia Geise - Lloyd - WaarBenJij.nu Dali - Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Ton & Patricia Geise - Lloyd - WaarBenJij.nu

Dali - Kunming

Door: tg

Blijf op de hoogte en volg Ton & Patricia

10 Oktober 2009 | China, Kunming

Donderdag, 8/10
Wekker op zes, koffers klaar ontbijt om zeven, bus in om acht uur en dan in ca.4 uur naar Dali.
De bustocht gaat over secundaire wegen en er is veel platteland te zien. Veel rijstvelden waar wordt geoogst, bewerkt en gemest, alles met de hand. De mest wordt langs de kant van de weg gestort en met manden in het veld gebracht. We rijden over een hoge route die ons van ca. 2400m naar ca. 1900 m zal brengen en het uitzicht over de dalen is geweldig.
Het Asia Star hotel in Dali is en 4 sterren hotel uit de communistische tijd. Groot, vierkant met een groteske lobby, De kamers zeer acceptabel, met airco, een goede badkamer en redelijke bedden. Een verademing na de harde bedden en very basic sanitair van het MCA in LiJang.
We dumpen de bepakking en nemen de bus naar het oude stadsdeel. Dat is een beetje een teleurstelling.
Na 3 dagen Lijiang hoeven we even geen straten met souvenirwinkels meer. De sfeer is niet slecht, maar we zoek de authenticiteit.
Na bij de Bank of China geld gewisseld te hebben (max. € 150 per dag met veel papieren en paspoorten gedoe - pinnen is veel simpeler en kan vrijwel overal), haken we af en nemen een busje naar de Chongsheng tempel met 3 pagodes er voor. De reisgidsen zijn verdeeld. Niet doen / zeer de moeite waard. Dit komt omdat het voor het grootse deel herbouwd, dus nieuw is. Het blijft echter een magnifieke uiting van het Chinees Boeddhisme en doet in z´n opzet denken aan de Verboden Stad in Peking.
Je moet beschikken over goede longen en sterke knieën, maar dan is het zeer de moeite waard.
Het uitzicht vanaf de bovenste tempel is groots. Onderweg daar naar toe zijn er telkens weer nieuwe tempels, met nog mooiere en grotere Buddha beelden. Ook is er weer een tempel met honderden Buddha beelden, waarmee levensopdrachten worden aangedragen (net als in Chengdu). Een opdracht per vakantie is genoeg, dus we doen het niet opnieuw.
Na 2 ½ uur zijn we er klaar mee. Met een scooter taxi rijden we terug naar de oude stad een vinden on Foreignerstreet een restaurant met zee comfortabele kussens op een buiten terras. We blijven er hangen en eten een mix van Chinese en Europese gerechten. Heerlijk. We wandelen langzaam terug naar het hotel. Morgen een excursie in de omgeving.

Zaterdag, 10/10
We zitten in de bus van Dali naar Kunming. De reis zal ca. 6 uren duren. Ik heb dus tijd om de dag van gisteren te overdenken.
Vrijdagmorgen om 08:00h staan er 5 mini busjes voor het Asia Star hotel. We gaan om her Erhai meer een route rijden die niet met een gewone bus te doen is. Na een foto stop bij de Drie Pagodes rijden we Dali uit naar Xizhou waar we worden gedropt op de vrijdag markt. Deze is authentieker dan de markt van LiJiang. Alles is veel eenvoudiger en ook kleinschaliger. Voor een deel zitten de verkopers met een kleedje op de grond, op een krukje, of gewoon op de bakfiets. Er worden weer groenten, vlees, aardappelen, kruiden en non-food waren aangeboden. De souvenirverkoop is beperkter, hoewel enkele zeer vasthoudende dames ons per se het Rode Boekje (in Engels / Chinese uitgave) willen verkopen.
Na de markt gaat de tocht verder over het platteland. Af en toe stappen we uit om een eenvoudige tempel (van het lokale Bai-Boeddhisme) te bekijken, een stukje door een dorpje te lopen of het werken op het land mee te maken.
Het is allemaal handarbeid en er zijn heel veel mensen op het land. We zien hoe rijst geoogst wordt, tabak, kool en langs de weg wordt iets van vis gedroogd op grote lappen plastic. In ruil voor het fotograferen deelt Patricia haar laatste klompjes uit. Soms behoeft dat enige uitleg van Hong, omdat de Chinezen het doel niet helemaal begrijpen. Een dreigt reeds met de sikkel in te hakken op het porselein.
We rijden rond het Erhai meer en zien het China zo als dat aan het veranderen is. Eenvoudige huisjes langs het water met daarbij een weg in aanleg (daar hotsen botsen we overheen) en op borden ambitieuze plannen aangegeven hoe men het dorp verder wil ontwikkelen. Rijstvelden waar je in de verte de nieuwe spoorlijn (van Xian naar Dali en later door naar Tibet) ziet liggen. Er rijdt ook werkelijke een trein over. Maar de aan- en afvoer van het land gaat per bakfiets en ezelskar.
Over 10 jaar bestaat dit niet meer. Wanneer we het meer zo´n driekwart rond zijn gereden (en geschud) verlaten we de busjes in Wase. Hier nemen we de boot naar Zhongxingzhuang. Op de boot improviseren we een lunch van bruine boterhammen met kaas, chocoladetaart, bananen en ander fruit. Alles georganiseerd door Hong, onze onvolprezen reisbegeleider. Hij maakt echt het verschil. Al dit soort uitstapjes, buiten het normale circuit, zijn boeiend en brengen ons dichter bij het gewone China.
De boot is een prettig rustpunt een geeft een mooi panorama van het meer en de omliggende bergen en dorpen.
In Zhongxingzhuang wacht ons een bus die het gezelschap terugbrengt naar de oude stad van Dali. Eerst nog snel wisselen bij de Bank of China, waar nu plots geen € 150,-- limiet meer geld.
Daarna gaat Patricia voor een extra voeten- en kuitenmassage. Ik loop nog wat door randen van de stad, waar het gewone leven meer zichtbaar is. De katholieke kerk is helaas al dicht, maar blijkt toch een eyeopener. Het is een gebouw in traditionele Chinese bouwstijl met bovenop het dak een groot gouden kruis.
Na de massage eten we met een groepje van 6 in een internet cafe / restaurant en nemen we afscheid van Dali.

Inmiddels zit ik dit verslag in een schuddende bus te schrijven. Het begrip snelweg is hier ook relatief.
De bus rijdt wel door, maar het wegdek is niet van Europese kwaliteit, zeker niet op de rechterbaan.
Om de ergste schokken te vermijden gaat de chauffeur regelmatig even sterk in de remmen.
We rijden door bergachtig gebied, zien terrassen met rijst, groepjes huizen. Het weer is goed. Nog 5 uur te gaan.

• 12 Oktober 2009 - 14:27

Anneke Jongkind:

Wat een mooie verslagen, wij lezen ze graag (ook Ton) Het is in alle opzichten de andere kant van de wereld. Leuk om jullie reis op deze manier te volgen.
    Groetjes Anneke en Ton

• 13 Oktober 2009 - 11:49

Hansje:

Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Het lijkt mij erg interressant maar wel vermoeiend allemaal'Wij vertrekken morgen 14 oktober voor onze reis van Moskou naar Peking.
    Tot ziens in het hollandse Dikke kussen Hansje Bram

• 13 Oktober 2009 - 17:47

Dennis:

Fascinerend! Lijkt wel terug in de (oude) tijd.
    Ben benieuwd naar het volgend verslag.

• 14 Oktober 2009 - 09:13

B&J:

sterkte in alle zorgen die jullie met elkaar, hopelijk, kunnen delen.
    mijn modem defect, sta in de tuin bij buurman Rob. Gelukkig is het weer ok.
    kussen en sterkte J&B

• 14 Oktober 2009 - 15:03

Loes Aalstein:

Tot nu toe genieten we van alle verhalen en foto's. een geweldige tocht.
    Vanmorgen van joan het vreselijke bericht door gekregen.Sterkte met de verwerking met elkaar.
    groeten P en L

• 14 Oktober 2009 - 16:15

Gyani:

Lieve Lui,

Het nare ballon ongeval haalde het Journaal hier, met uitleg van een reisleider, ene Ronald van der Weerd. De lokale overheid heeft alle ballon vluchten verboden. Er bleek te veel wind en men had eiogenlijk niet mogen opstijgen.

Hoop voor jullie dat de sfeer in de groep niet onder nul zakt, wat overigens wel begrijpelijk is. Tracht het genieten er toch wel in te houden, want wereld wijd zijn er natuurlijk op datzelfde moment vele mensen overleden. Follow the joy!

Gyani

• 14 Oktober 2009 - 20:33

Marieke:

Jé, jongens. Dat jullie dit mee moeten maken. Wat een geluk dat jullie niet in zo'n ding zaten. Duurde even voor wij het hier doorkregen. Hebben deze week kleine Marieke te logeren, met Janneke, en zijn een beetje van de planeet af.
    Veel sterkte met de verwerking en hopelijk kun je samen er toch nog even leuk op uit, b.v. op de fiets.
    H&M

• 15 Oktober 2009 - 09:24

Ellen:

We zijn erg blij dat jullie niet in zo'n 'mandje'zaten.Veel sterkte in de groep gewenst.Nog een fijne reis verder.

• 15 Oktober 2009 - 10:02

Miranda:

Lieve schatten,
    Dat was even schrikken. Ik heb Robert gebeld voor informatie en gekregen. We wensen jullie veel beterschap en heel veel sterkte en kracht. Dikke kus,
    Miranda en Ronald xxxxx

• 16 Oktober 2009 - 07:50

Laura Van G.:

Hoi Patricia en Ton,
    Wat erg, moest wel gelijk aan jullie denken maar dan denk je: China is groot dus zal wel niet. Wist niet dat het in jullie groep was? Heel veel sterkte en probeer toch nog te genieten van jullie laatste week in China.
    Veel liefs, Laura