Beijing 2 - Reisverslag uit Capelle, Nederland van Ton & Patricia Geise - Lloyd - WaarBenJij.nu Beijing 2 - Reisverslag uit Capelle, Nederland van Ton & Patricia Geise - Lloyd - WaarBenJij.nu

Beijing 2

Door: tg

Blijf op de hoogte en volg Ton & Patricia

28 September 2009 | Nederland, Capelle

Vandaag geen Djoser excursies, dus nu ons eigen programma. Ontbijt om7 uur, voor achten in de taxi naar de Tempel van de Hemelse Vrede.
Dat moet vroeg, want in de ochtend staan daar veel mensen Tai Chi en alle mogelijke andere activiteiten te doen.
Bij binnenkomst op een plein voor het tempelcomplex is het inderdaad een drukte van belang. Er wordt gedanst, tai chi met zwaarden uitgevoerd, gedanst met vlaggen en banieren, er staan oude mannen met water chinese caracters op de stoeptegels te schilderen, er zitten mensen in een hoekje accordeon met elkaar te oefenen... je komt ogen tekort. Naast het plein is aan weerzijden een bos van oude Ceder bomen. Tussen de bomen vindt je eenzamen mediteerders die in spagaat tegen een boomtak hangen, mensen die met luid brommende diabolo's de meest ingewikkelde figuren maken zonder in de knoop te raken, dames die met elkaar Chinees blokfluit oefenen maar ook mensen die met een zakje boodschappen voorbij wandelen.
Er wordt (ook in Beijing op straat)een soort badminton gepseeld waarbij het pluimpje zeer stevig is uitgevoerd en met metaal is verzwaard. Je houdt het in de lucht door er tegen te schoppen, slaan, koppen etc. Men speelt het met meerdere personen tegelijk en het is een vrolijk schouwspel.
Na al die activiteiten de tempel zelf bekeken. Ook weer indrukwekkend met veel symboliek en jin/jang en allemaal voor rituelen van de Keizer t.b.v. een beter oogst, een goed jaar etc.

Na deze tempel komt de Verboden Stad aan de orde. Wederom zeer indrukwekkend en ook zeer groots op gezet. Wandelend kom je in steeds grotere tempels en paleizen waar verschillende dingen gebeurden. Van kleine zaken zoals een audientie bij de Keizer tot de grote jaarlijkse riten voor nieuwjaar e.d feesten waarbij duizenden betrokken waren.
De meeste tempels zien er of ze gisteren nog een verfje hebben gehad, maar dat komt misschien wel door de olympische spelen
Beijing is druk, maar erg schoon, veel vlaggen, veel feestuitingen en die organisatie schuurt nog wel eens met het dagelijksgebeuren. Het Plein van de Hemelse Vrede is voor de helft niet toegankelijk en verder voorzien van enorme video schermen met mooie propaganda films voor het jubileum.. 60 jaar revolutie, er is die tijd veel bereikt...
Midden tussen de voorbereidingen en Na een dag alleen maar lopen, lopen en lopen zijn we hondsmoe (Maar tevreden).
Morgen de trein naar Xian. Vanwege de drukte worden we gesplits in 2 groepen. Kennelijk lukt het niet ons allemnaal in 1 trein bijelkaar te krijgen.
We gaan dus echt een heel drukke Chinese treinreis beleven. We zetten ons schrap

• 28 September 2009 - 16:42

Anneke Jongkind:

Wat een leuke verslagen al op de side. Beleef het aan de andere kant van de wereld helemaal mee. Ongelooflijk. Ben benieuwd naar jullie treinreis.
    groetjes
    anneke

• 30 September 2009 - 10:16

Ellen En Arno:

Geweldig om jullie met gedetailleerde verslagen te volgen.Blijven jullie volgen. Nog een fantastiche tijd. groet Ellen