Xian - Chengdu - Reisverslag uit Capelle, Nederland van Ton & Patricia Geise - Lloyd - WaarBenJij.nu Xian - Chengdu - Reisverslag uit Capelle, Nederland van Ton & Patricia Geise - Lloyd - WaarBenJij.nu

Xian - Chengdu

Door: tg

Blijf op de hoogte en volg Ton & Patricia

02 Oktober 2009 | Nederland, Capelle

Xian
Dinsdagmorgen geen programma, dus een beetje uitslapen., koffer pakken en nog wat in de lokale Kalverstraat rondkijken. Vanwege de 1 oktober viering extra mooi aangekleed en alle doorkijkjes naar de mindere buurt zijn afgezet met doeken waarop mooie voorstellingen zijn te zien.
Om twee uur in de bus naar het station, op weg naar de Hard Sleeper.
We worden in twee groepen gesplitst, die ieder met een andere trein gaan. Door de drukte lukte het niet ons allemaal in dezelfde trein te krijgen.
De trein blijkt extreem lang te zijn en op het station is het een mierenhoop. Heel China gaat op reis.
De bedden zijn drie hoog, en schoon genoeg om zonder lakenzak in te slapen.
Het eten in de restauratie ( 10 wagons verderop) is goed en de reis verloopt prima.
Patricia legt contact met een paar jonge Chinezen en we hebben een leuke uitwisseling. De eerste klompjes en windmolens worden uitgedeeld.
Om 10:00h is het licht uit en is het ook meteen stil. Slapen valt niet mee, maar je ligt wel uit te rusten.
Om 05:00h is het licht weer aan en voor half zes staan we op het perron van Xian.
We worden opgevangen door Doris (Chinese Gids) die ons naar de bus en het hotel.
Er is een paar uur tijd om op te frissen, want de tweede groep komt pas een uur later aan.
Dan staat de bus al weer voor om ons naar het TerraCotta leger te brengen.
Dat is een bijzondere ervaring. De introductie film geeft een beeld van de constructie en 38 jaar durende bouw. De beelden zelf (mans hoog), staan ook werkelijke in lange rijen opgesteld.
Echter het grootste deel is nog onder de grond en niet zichtbaar. Dat deel wordt pas opgegraven als men betere technieken weet te bedenken.
Twee bronzen strijdwagens zijn erg goed uit de opgravingen tevoorschijn gekomen en staan te glimmen in vitrines.
We sluiten het bezoek aan dit museum af met een thee ceremonie, waarbij we verschillende thee soorten proeven. Erg leuk is de Jasmijn thee, die getrokken wordt van een gedroogde bloem. Die gaat helemaal open in de glazen theepot. De thee zelf is ook nog lekker.
Met de bus terug naar hotel. Korte opfris pauze en dan naar een restaurant / theater, waar we Dim Sum gaan eten. DE specialiteit van Xian.

Dim Sum´s zijn lekker en de theatershow ging over liederen uit de overlevering vanaf de Tang dinastie.
Erg Chinees, maar de dansen erbij waren mooi en de aankleding bijzonder.
Woensdag hebbe we een vrije dag die resulteert in een rondje fietsen over de muur van Xian. Dat geeft mooie contrasten tussen oud en nieuw China. Aansluitend bezoeken we de Bell Tower, Drum Tower en later de Ganspagode. Veel open door een drukke, drukke stand. Bus 606 brengt ons voor 10 cent een heel eind weg. Het is wel even proppen om iedereen er in te krijgen.
Bij de Ganspagode stuiten we op een Disco Fontijn. Waterstralen maken verschillende bewegingen op moderne Chinese popmuziek. Heel veel waterstralen maken het een fantastisch spektakel.
Versleten van een dag sjouwen, eten we samen met Hong Chi in een onooglijk restaurantje een heerlijke maltijd, alles voor de som van 25 Yuan ( € 2,50) pp.

Donderdagmorgen met het vliegtuig naar Chengdu. Sub tropisch klimaat, vochtig een aangenaam warm.
De stand is niet het doel, maar de Panda´s. Clara wacht ons op. Eerst bezoeken we het klooster van het hemelse licht. Er is hier een hal met meer dan 500 Budha beelden.
Als je een Budha ziet die je aan staat, begin je daarvandaan te tellen (Mannen linksom, vrouwen rechtsom) tot aan je leeftijd +1 jaar. Het nummer van die Budha levert een kaartje op met een beschrijving / opdracht. Bij interpretatie van de kaartjes in de bus, via onze Chinese Clara, zijn er wel erg treffende persoons beschrijvingen. Ook voor Patrice en Ton zijn de aanbevelingen treffend.
Na het klooster door naar de Panda´s. In Chengdu is een onderzoeksinstituut voor ´pandalogie´.
Er is ook een fok programma. Alles ter bevordering van de Panda stand, die wereldwijd nog maar zo´n 1600 st. bedraagt.
De panda´s zijn goed te zien en met name de jongen zijn levendig en echt de moeite waard.

Vrijdagmorgen vertrekken we hier weer (zeer matig hotel, dus 1 nacht is wel genoeg) om de grootste Budha ter wereld te gaan zien en een 3.000m hoge berg daar nabij op te gaan.

• 04 Oktober 2009 - 19:12

Herman En Marieke:

Hoi Ton en Patries,

We leven helemaal met jullie mee. Hebben er onze oude fotoalbums bijgehaald en zijn er ook weer helemaal.

Klinkt allemaal erg leuk:
    Contacten met chinezen in de trein en fietsen in Xian.

Emeishan, we zijn benieuwd. Daar zijn wij niet geweest.

Veel plezier en energie gewenst, want soms is het natuurlijk bar vermoeiend.

Groetjes Herman en Marieke

• 05 Oktober 2009 - 14:14

Gyani:

Lieve PatTon,

Reuze leuk, zo'n digi reisleidersverslag. Ik ben dan ook meer dan een beetje nieuwsgierig naar de aanbevelingen van jullie personal Buddha's. Een interventie die jaren op je heeft gewacht, zo lijkt het. Ook leuk is om geheel onverwacht deelgenoot te mogen wortden van een natie die 60 jaar feest te vieren heeft. En dat metz'nallen natuurlijk. Neusje in de boter. Ga vooral door met de reisverslagen. Erg leuk om te lezen. Neem een neut van mij op de 16e. Hier zullen we dat met de 'overigen' ook doen.

Liefs, and take good care,

Gyani