IJsland 5 - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Ton & Patricia Geise - Lloyd - WaarBenJij.nu IJsland 5 - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Ton & Patricia Geise - Lloyd - WaarBenJij.nu

IJsland 5

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton & Patricia

03 Juni 2014 | IJsland, Húsavík

Van Husavik naar Hvammstangi is een heel eind.
We beginnen met nevel en regen en daar eindigen we ook mee.
Van Husavik naar Akureyri, wat de grootste stad van het noorden is. Een haven, een winkelstraat een opvallende kerk en verder veel huizen en een enkele flat (3 verdiepingen), dat was het. Hiervandaan rijden we het schiereiland rond langs Dalvik, Olafsfjordur en Siglufjurdor.
In Hofsos bezoeken we een museum over emigratie naar de USA. Zon'n 18% van de IJslandse bevolking rond 1870 emigreerde naar een betere wereld.
Mooie foto's en verhalen, met name ook over de omstandigheden in IJsland die tot de emigratie leidden.
Het land blijft boeiend in zijn ruigheid. Heuvels en bergen doorsneden door smeltwater rivieren die woest stomen en menig waterval laten zien. Het blijft leeg met hier en daar een boerderij / schuur, schapen en pony's.
Na dik 400 km komen we aan bij Gauksmyr. Een paarden farm met een hotel accommodatie, goed eten en een gezellige 'huiskamer' waar ik,het verslagje kan maken.

Morgen weer terug op Reykjavik. De west fjords laten wij links liggen. Dat is binnen de beperkte tijd niet haalbaar.